تبلیغات

تصویر ثابت

Banner

همه چیز درباره رژیم لاغری و کالری مواد غذایی (جدول کالریها)

بدن انسان و نیاز به انرژی (كالری)                                             

بدن انسان برای فعالیت های روزانه انرژی لازم دارد. به نظر  دانشمندان اگر افراد به اندازه کافی کالری مصرف كنند، هیچ گاه دچار پیری زودرس نمی گردند. یکی از عوامل پیری نفوذ رادیکال آزاد به بافت ماهیچه ای است و اگر بتوانید به اندازه مناسب کالری مصرف کنید، از نفوذ رادیکال ها به داخل بافت ها جلوگیری کرده و سلامتی شما تضمین خواهد شد.

انرژی مورد نیاز بدن انسان از محل مواد غذایی كه طی روز استفاده می كنیم تامین می گردد، معمولا روش دقیقی برای تعیین میزان مورد نیاز بدن وجود ندارد و همه چیز بر پایه تخمین استوار است و هر فردی با توجه به شرایط خاص و منحصر به فردی که دارد نیاز به مقدار مشخصی کالری در روز دارد. میزان كالری مورد نیاز بدن با توجه به سبك زندگی، نوع فعالیت های روزانه،قد ، جنسیت و سن هر فرد می تواند متغیر باشد.

آیا می خواهید بفهمید وزن شما مناسب است یا نه !!

                        برای محاسبه آنلاین BMI خود به ادامه مطلب بروید

همه چیز درباره رژیم لاغری و کالری مواد غذایی 

بدن انسان و نیاز به انرژی (كالری)

 

بدن انسان برای فعالیت های روزانه انرژی لازم دارد. آقای دکتر ریچارد ویندراک، پروفسور دانشگاه ویسکونسین اعتقاد دارد اگر افراد به اندازه کافی کالری مصرف كنند، هیچ گاه دچار پیری زودرس نمی گردند. یکی از عوامل پیری نفوذ رادیکال آزاد به بافت ماهیچه ای است و اگر بتوانید به اندازه مناسب کالری مصرف کنید، از نفوذ رادیکال ها به داخل بافت ها جلوگیری کرده و سلامتی شما تضمین خواهد شد.
انرژی مورد نیاز بدن انسان از محل مواد غذایی كه طی روز استفاده می كنیم تامین می گردد، معمولا روش دقیقی برای تعیین میزان مورد نیاز بدن وجود ندارد و همه چیز بر پایه تخمین استوار است و هر فردی با توجه به شرایط خاص و منحصر به فردی که دارد نیاز به مقدار مشخصی کالری در روز دارد. میزان كالری مورد نیاز بدن با توجه به سبك زندگی، نوع فعالیت های روزانه،قد ، جنسیت و سن هر فرد می تواند متغیر باشد.
وب سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند كه این محاسبه را برای شما می كنند، آدرس برخی از آنها به شرح زیر است:

 


http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm  

 

http://www.calculator.net/calorie-calculator.html  

 

http://caloriecount.about.com/cc/calories-goal.php
 

 


هر كیلو چربی چقدر كالری است كه ذخیره شده؟

 

جالب است بدانید هر یك كیلو چربی برابر 7500 كیلو كالری است، یعنی شما اگر می خواهید یك كیلو لاغر شوید باید زحمت سوزاندن 7500 كیلو كالری را بكشید یعنی بدنتان مجبور شود كالری مورد نیاز روزانه را از محل چربی های ذخیره شده در بدن تأمین كند. یك راه آن مصرف بیشتر است یعنی طول روز ورزش كنید(تا هم سوخت و ساز بدنتان افزایش یابد و هم مقداری انرژی مصرف كنید، به طور مثال 500 كیلو كالری). راه دوم هم این است كه كالری كمتری دریافت كنید، یعنی رژیم بگیرید (مثلا 500 كیلو كالری كمتر از آنچه در یك روز برای بدن نیاز است دریافت كنید).
فرض كنید شما هر دو راه را با هم اجرا كنید، در این صورت بدن شما مجبور می شود از لایه های چربی ( كه دلیل چاقی است) این 1000 كیلو كالری روزانه را مصرف كند، و این روند اگر هفت روز و نیم ادامه یابد برابر 7500 كیلو كالری است و شما یك كیلو لاغر تر می شوید. در تئوری كه بسیار ساده به نظر می آید ، در عمل چطور؟ بگذارید بحث اراده و توانایی های فردی برای انجام كارهای در ظاهر دشوار را بسپاریم به مطلب بعدی اما مطمئن باشید در عمل هم به همین سادگی است...
 

 


چطور بفهمیم اضافه وزن یا كمبود وزن داریم؟

 


به كمك شاخصی به نام BMI. این شاخص میزان توده چربی بدن را نشان می دهد، البته باید توجه شود در کودکان، زنان باردار، اشخاص مسن و ورزشکار ها (به دلیل بالا بودن حجم عضله) از این شاخص استفاده نمی شود.
BMI هر كس از تقسیم وزن آن فرد، برحسب کیلوگرم بر مجذور قد او، بر حسب متر به دست می آید.
( (متر) قد * قد / (کیلو) وزن= BMI)
بگذارید مثالی بزنیم: فرض كنید فردی با قد 175 سانیت متر، وزنی برابر 60 كیلو گرم دارد، بنا براین BMI این فرد برابر است 1.75*1.75 % 60 كه نتیجه 19.59 است.
حال این عدد چطور مورد استفاده قرار می گیرد؟
جدولی برای استاندارد كردن این ارقام وجود دارد، بدین صورت که عدد به دست آمده اگر بین پانزده تا هجده و نیم بود، فرد دچار لاغری (نوعی از سوءتغذیه) است. بین هجده و نیم تا بیست و پنج، نشان دهنده وزن طبیعی، بیست و پنج تا سی اضافه وزن، سی تا سی و پنج چاقی درجه یک، سی و پنج تا چهل چاقی درجه ۲ و چهل به بالا چاقی درجه ۳ یا چاقی خطرناک است. برای مثال بالا فرد مورد نظر در وضعیت مطلوبی می باشد.

 


BMI خود را می‌توانید اینجا محاسبه کنید
 

 


رژیم گرفتن بدون مراجعه به پزشك متخصص عواقبی دارد؟

 

بله! اولاً باید توجه كنیم صرفا بوسیله توجه به انرژی غذایی و رعایت در كنترل مصرف انواع خوراكی ها به اندام دلخواه خود نمی رسیم و این امر نیاز به داشتن فعالیت های مرتب ورزشی است، دوماً حذف بسیاری از این خوراكی ها كه كالری فراوان آنها دچار وحشت ما می شود بدون نظر پزشك تغذیه می تواند اثرات منفی بر سلامتی ما داشته باشد، زیرا ممكن است خود را از دریافت برخی مواد غذایی لازم برای بدن محروم كنیم. و این مسئله می تواند اثرات بسیار زیان باری برای سلامتی ما به دنبال داشته باشد، و منجر به ایجاد عوارضی همچون ریزش مو، ناراحتی های قلبی، خرابی پوست صورت و بدن، اختلال در رفتار و عصبی شدن، افسردگی و بسیاری مشكلات دیگر گردد. بنابر این به شما پیشنهاد می كنیم برای اینكه در كمال سلامت جسمی و روحی به وزن ایده آل خود برسید حتماً قبل از هر اقدامی به دكتر تغذیه مراجعه كنید، تأكید میكنم دكتر تغذیه، نه وب سایت های مختلف یا دوست و آشنا !
 

 


رژیم های سخت شما را چاق می كنند!

 

بدن انسان از مكانیزم بسیار هوشمندی برخوردار است، در هنگام سختی ها و مشكلات خود را طوری با آنها تطابق می دهد تا بتواند در آن شرایط دوام آورد. وقتی شما به یك باره یك رژیم سخت را شروع می كنید، بدن شما در شرایطی قرار می گیرد كه برای جلوگیری از كمبود مواد غذایی سوخت و ساز خود را كاهش می دهد و بیشتر كالری دریافتی را ذخیره می كند، در این شرایط شما هرچه سخت تر رژیم میگیرید بدنتان بیشتر مقاومت می كند و كالری ها را بیشتر ذخیره می كند. طی این رژیم شاید شما لاغر تر شوید اما به دلیل پایین آمدن سوخت و ساز كسل و بی حال می شوید؛ همینطور هنگامی كه رژیم خود را متوقف كنید به سرعت دوباره چاق می شوید زیرا بدن شما هنوز در حال مبارزه با قحطی است كه فكر می كند آمده است! بنا بر این باز هم تكرار میكنم مراجعه به پزشك متخصص و ماهر تغذیه جزو ضروریات آغاز یك رژیم غذایی مناسب است.
   منبع : روزنه




طبقه بندی: علمی، متفرقه، دانستنیها،

تاریخ : دوشنبه 6 مرداد 1393 | 08:40 بعد از ظهر | نویسنده : محمد صمدی پور | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.