تبلیغات

تصویر ثابت

Banner

درس دوم: جنگ ودفاع 

  1. جنگ چیست؟ جنگ نبرد خشن و مسلحانه ای است که بین دو یا چند اجتماع مستقل اتفاق می افتد.
  2. دلایل شروع جنگ های بزرگ را بنویسید؟1.طمع به خاک کشور دیگر و رسیدن به منافع مادی 2. تحت تسلط قرار دادن کشور های دیگر 3. اختلافات مرزی و منطقه ای 4. اختلافات سیاسی ، قومی ، مذهبی 5. روحیه خود خواهی و قدرت طلبی حاکمان
  3. چرا جنگ امر خوشایندی نیست و افراد عاقل آن را دوست ندارند ؟ زیرا می دانند افراد زیادی در جنگ کشته می شوند و آسیب های فراوانی به امکانات و ثروت های مادی و معنوی هر دو طرف وارد می شود اما اگر تهاجمی صورت پذیرد تحت هر شرایطی باید دفاع کرد زیرا به همان اندازه که جنگ عملی ناخوشایند و ناپسند است دفاع امری عقلانی و پسندیده می باشد.
  4. قرآن درباره دفاع چه می فرماید ؟   اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد صومعه ها ، کلیساها ، کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها  بسیار برده می شود ویران می شد.
  5. دفاع از نظر لغت به چه معنی می باشد ؟  دفاع از نظر لغوی به معنی بدی و آزاری را از خود یا از دیگران دور کردن ، وطن و ناموس و حقوق خود را از دستبرد دشمن حفظ کردن ، آمده است
  6. دفاع چیست؟ بنابراین دفاع به مجموعه اقداماتی گفته می شود که انسان برای حفظ و حراست از حیات ، اعتقادات ، سرزمین و..خود در برابر خطراتی که او را تهدید می کند انجام می دهد
  7. انواع دفاع را نام ببرید؟ دفاع آگاهانه و غریزی
  8. دفاع غریزی راتوضیح دهید؟به دفاعی که ناخود آگاه انجام می شود و در بین تمام موجودات زنده مشترک است دفاع غریزی می گویند . حمله به دشمن یا حتی فرار سریع جانوران از محدوده ای که در آن احساس خطر می کنند ، از نوع دفاع غریزی است
  9. دفاع آگاهانه را توضیح دهید ؟دفاع آگاهانه  مخصوص انسان است و با استفاده از عقل و اراده و اختیار صورت می گیرد در دفاع آگاهانه انسان نوع و شیوه دفاع خود در برابر تهدیدات را متناسب با شرایط زمانی ، مکانی و چگونگی خطر و... انتخاب می کند .
  10. دفاع آگاهانه شامل چه مواردی می شود ؟1. دفاعاز اصول و ارزشهای دینی  و ملی 2. دفاع از حق در برابر باطل 3. دفاع از ناموس در برابر بیگانگان 4. دفاع از مظلومان در برابر ظالمان 5. دفاع از کشور و سرزمین
  11. نقش دفاع را  در زندگی انسان بگویید؟ دفاع در زندگی انسان نقش مهمی دارد زیرا تمام انسانها امنیت و آرامش را دوست دارند و بهدنبال حفظ آن در زندگی فردی و اجتماعی خویش هستند.
  12. آیه 249 سوره بقره به چه اشاره دارد؟ چه بسا گروهی  اندک که بر گروهی بسیار به اذن خدا پیروز شدند.
  13. آثار و نتایج دفاع را بنویسید؟1. حفظ سرزمین و حراست از ارزش های جامعه 2. سربلندی مردم و حفظ اعتبار کشور در مقابل جهانیان 3. پیشگیری از طمع و تجاوز سایر کشور ها 4. جلوگیری از ظلم و فساد تجاوز گران 5. جلوگیری از ایجاد نا امنی در  جامعه

درس دوم: جنگ ودفاع 

  1. جنگ چیست؟ جنگ نبرد خشن و مسلحانه ای است که بین دو یا چند اجتماع مستقل اتفاق می افتد.
  2. دلایل شروع جنگ های بزرگ را بنویسید؟1.طمع به خاک کشور دیگر و رسیدن به منافع مادی 2. تحت تسلط قرار دادن کشور های دیگر 3. اختلافات مرزی و منطقه ای 4. اختلافات سیاسی ، قومی ، مذهبی 5. روحیه خود خواهی و قدرت طلبی حاکمان
  3. چرا جنگ امر خوشایندی نیست و افراد عاقل آن را دوست ندارند ؟ زیرا می دانند افراد زیادی در جنگ کشته می شوند و آسیب های فراوانی به امکانات و ثروت های مادی و معنوی هر دو طرف وارد می شود اما اگر تهاجمی صورت پذیرد تحت هر شرایطی باید دفاع کرد زیرا به همان اندازه که جنگ عملی ناخوشایند و ناپسند است دفاع امری عقلانی و پسندیده می باشد.
  4. قرآن درباره دفاع چه می فرماید ؟   اگر خداوند بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد صومعه ها ، کلیساها ، کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها  بسیار برده می شود ویران می شد.
  5. دفاع از نظر لغت به چه معنی می باشد ؟  دفاع از نظر لغوی به معنی بدی و آزاری را از خود یا از دیگران دور کردن ، وطن و ناموس و حقوق خود را از دستبرد دشمن حفظ کردن ، آمده است
  6. دفاع چیست؟ بنابراین دفاع به مجموعه اقداماتی گفته می شود که انسان برای حفظ و حراست از حیات ، اعتقادات ، سرزمین و..خود در برابر خطراتی که او را تهدید می کند انجام می دهد
  7. انواع دفاع را نام ببرید؟ دفاع آگاهانه و غریزی
  8. دفاع غریزی راتوضیح دهید؟به دفاعی که ناخود آگاه انجام می شود و در بین تمام موجودات زنده مشترک است دفاع غریزی می گویند . حمله به دشمن یا حتی فرار سریع جانوران از محدوده ای که در آن احساس خطر می کنند ، از نوع دفاع غریزی است
  9. دفاع آگاهانه را توضیح دهید ؟دفاع آگاهانه  مخصوص انسان است و با استفاده از عقل و اراده و اختیار صورت می گیرد در دفاع آگاهانه انسان نوع و شیوه دفاع خود در برابر تهدیدات را متناسب با شرایط زمانی ، مکانی و چگونگی خطر و... انتخاب می کند .
  10. دفاع آگاهانه شامل چه مواردی می شود ؟1. دفاعاز اصول و ارزشهای دینی  و ملی 2. دفاع از حق در برابر باطل 3. دفاع از ناموس در برابر بیگانگان 4. دفاع از مظلومان در برابر ظالمان 5. دفاع از کشور و سرزمین
  11. نقش دفاع را  در زندگی انسان بگویید؟ دفاع در زندگی انسان نقش مهمی دارد زیرا تمام انسانها امنیت و آرامش را دوست دارند و بهدنبال حفظ آن در زندگی فردی و اجتماعی خویش هستند.
  12. آیه 249 سوره بقره به چه اشاره دارد؟ چه بسا گروهی  اندک که بر گروهی بسیار به اذن خدا پیروز شدند.
  13. آثار و نتایج دفاع را بنویسید؟1. حفظ سرزمین و حراست از ارزش های جامعه 2. سربلندی مردم و حفظ اعتبار کشور در مقابل جهانیان 3. پیشگیری از طمع و تجاوز سایر کشور ها 4. جلوگیری از ظلم و فساد تجاوز گران 5. جلوگیری از ایجاد نا امنی در  جامعه


==========================================



درس سوم: انقلاب اسلامی ،تداوم نهضت عاشورا

  1. انقلاب در چه تاریخی به پیروزی رسید و مردم به چه نظامی رای دادند؟بهمن ماه سال 1357 و بیش از 98 درصد به نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند
  2. انقلاب در لغت به چه معناست؟به معنی دگرگون شدن ، زیر و رو شدن ، تغییر و تحول ، قیام گروهی برای واژگون کردن یک حکومت و.. آمده است.
  3. انقلاب اسلامی ایران به چه معناست؟ به معنی قیام و اراده مردم مسلمان و با ایمان ما برای سرنگونی  حکومت ستم شاهی و بر قراری حق و عدالت بر اساس مکتب انسان ساز اسلام است
  4. ریشه های انقلاب اسلامی را بنویسید؟ 1 . اعتقاد مردم به اسلام 2. پیروی آنها از پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع)
  5. دوامانت بزرگی که پیامبر (ص) پس از خود برای امت خود به یادگار گذاشت رانام ببرید؟قرآن و اهل بیت علیهم اسلام
  6. مردم ما چه درسی از امام حسین علیه السلام آموختند؟ مردم ما درس عزت و آزادگی را از مکتب امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا آموخته اند و نمی توانند در مقابل ظلم و ستم بی عدالتی و اهانت به اعتقادات دینی خود ساکت بمانند.
  7. زمینه های وقوع انقلاب اسلامی را بنویسید؟ 1.بی اعتنایی و بی احترامی شاه و حکومتش به احکام و قوانین اسلام 2. دیکتاتوری شاه 3. وابستگی اقتصادی به بیگانگان 4. دوستی با رژیم اشغالگر سرزمین  فلسطین 5. محرومیت اقتصادی اکثریت مردم ایران 6. عدم وجود شرایط مناسب برای تحصیل کودکان و نوجوانان
  8. شاه و حکومتش با چه اقداماتی به اسلام بی احترامی می کردند؟1.بی توجهی رژیم شاه به دستورات اسلامی در جامعه 2. گسترش بی حجابی و بی بند و باری 3. ایجاد مراکز فروش و مصرف مشروبات الکلی 4. گسترش فساد در جامعه و در میان مسولین حکومت 5.جلوگیری از فعالیت های تبلیغی روحانیون و حق طلبان
  9. ویژگی های انقلاب اسلامی ایران را بنویسید ؟ 1.رهبری امام خمینی و پیشگامی روحانیت 2. وحدت و یکپارچگی مردم 3. اعتقاد به اسلام و الگو قرار دادن قیام امام حسین علیه السلام 4. عدم وابستگی انقلاب اسلامی به قدرت های بیگانه
  10. از چه سالی امام خمینی سکوت را ممنوع کرد ؟ بعد از حوادث سال 1341 سکوت در برابر شاه خائن و حکومت ستمگرش را جایز نمی دانست
  11. پس از دستگیری امام در قم یکی از سران نظامی به امام چه گفت و در پاسخ چه فرمود؟  سربازان و طرفداران تو کجا هستند مگر تو می توانی جلوی این حکومت بزرگ بایستی ؟ حضرت امام با لحنی مطمئن و محکم  به او  می گوید طرفداران من در گهواره ها خفته اند.
  12. نتایج و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را بنویسید؟ 1. استقرار اسلام و نظام جمهوری اسلامی بارای مردم 2.برقراری استقلال و آزادی 3. عمران و آبادانی کشور 4. شکوفایی و پیشرفت کشور 5. حمایت از مظلومان در سراسر کشور ۶.بیداری ملت ها
  13. خواسته اصلی مردم از نظام و انقلاب چه بود ؟ اجرای اسلام و دستورات دین خدا
  14. چند دستاورد ارزشمند انقلاب اسلامی را بنویسید؟ ، احیای نمازهای جمعه و جماعت رعایت حجاب اسلامی ،  بسته شدن مراکز فساد ، تصویب و اجرای قانون اساسی طبق آیات نورانی قرآن و سنت پیامبر (ص) و ائمه(ع) و تصویب اصل ولایت فقیه برای رهبری نظام در قانون اساسی
  15. امام در موردحفظ و تداوم انقلاب اسلامی چه فرموده است؟ حفظ و دفاعاز انقلاب اسلامی مهم تر از پیروزی آن است
  16.  دشمن با چه اقداماتی تصمیم به نابودی انقلاب گرفت ؟ کودتا ، تحمیل جنگ هشت ساله به ایران  و محاصره اقتصادی
  17. خطرناک ترین روش دشمن برای نابودی انقلاب چه روشی است ؟ ایجادجنگ نرم و استفادهاز روش های ضد فرهنگی و رواج فساد اخلاقی و بی بند و باری ، ایجاد بدبینی نسبت به اسلام و قوانین آن و ایجاد اختلاف بین مردم است.
  18. راه حفظ و ادامه انقلاب چیست؟ ایمان به خدا ، وحدت مردم و پیروی از رهبری
  19. وظیفه دانش آموزان در حفظ انقلاب چیست؟ با اعتقاد به قرآن کریم با خدای خود عهد می بندیم تا با استفاده از تفکر و تعقل ، کسب علم و دانش و با اخلاق نیکو و عمل صالح




طبقه بندی: مدرسه، نمونه سوال دروس دیگر،

تاریخ : دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 | 08:43 بعد از ظهر | نویسنده : محمد صمدی پور | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.